اگر دندان‌های نا مرتب یا  دندان‌های کوچک شما را اذیت می‌کند، یا اگر قصد دارید دندان‌های خود را سفید و درخشان کنید می‌توانید از نحوه لمینت دندان های کج استفتده کنید استفاده کنید. لمینت شامل قرار دادن روکش‌هایی روی دندان شما است که دندان‌های شما را به شکل طبیعی‌تر و زیباتری دربیاورد. همچنین برای اصلاح نامنظم بودن دندان‌ها نیز می‌توان از روش لمینت استفاده کرد که در این روش دندانپزشک برای لمینت دندان کج ابتدا به تراشیدن مقداری از آن می‌کند و سپس آن را روکش می‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور جامع در مورد شیوه‌ی لمینت دندان‌های کج و آموزش لمینت دندان‌ کج  و شرایط انجام آن بحث کنیم.

لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت روکش نازکی است که دندنانپزشک روی دندان شما قرار می‌دهد تا به طبیعی نشان دادن دندان شما و زیبا کردن لبخند و برطرف کردن مشکلات دندانی کمک کند. همچنین لمینت روشی است که برای رفع کج بودن دندان استفاده کرد. بنابراین این روش فقط برای دندان‌های کج نمیباشد به همین دلیل در صورتی که دندان‌های شما زیاد کج باشد (به طوری که قابل پنهان کردن زیر روکش نباشد) ممکن است که روش ارتودنسی برای بهبود وضعیت دندان‌های شما مناسب‌تر باشد. وقتی برای مشاوره به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که آیا واجد شرایط استفاده از لمنیت برای دندان‌های خود هستید یا خیر.

بیشتر بخوانید: انواع ایمپلنت دندان

لمینت مناسب چه افرادی است؟

ابتدا بهتر است قبل از دانستن نحوه لمینت دندان کج بدانید برای چه افرادی مناسب است. اگر چه لمینت می‌تواند مشکلات دندان را پنهان کند اما برای همه‌ی افراد مناسب نیست. لمینت‌های دندانی برای مسائل جزئی مانند دندان کج، شکاف‌ یا فاصله بین دندان‌ها بسیار مناسب هستند. همچنین برای کسانی که دوست دارند دندان‌های همسان‌تر و درخشنده‌تر داشته باشند می‌توانند از لمینت استفاده کنند. بنابراین افرادی که قصد دارند از شیوه ی لمینت دندان های کج استفاده کنند، باید دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشند.

نحوه لمینت دندان های کج

حالا که دانستید لمینت چیست به نحوه لمینت دندان های کج می‌پردازیم. شیوه ی لمینت دندان های کج به دو تا سه جلسه مراجعه به دندانپزشک دارد. اولین ویزیت شما شامل یک معاینه است که دندانپزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که لمینت روش مناسبی برای شما می‌باشد در ویزیت بعد دنداپزشک دندان‌های شما آماده لمینت می‌کند. برای آشنایی با بهترین نوع لمینت دندان مقاله آن را مطالعه نمایید. در طی این ویزیت، دندانپزشک کمی دندان‌های شما را سوهان می‌کشد و برای تهیه روکش‌ها قالب می‌گیرد. تا زمانی که روکش‌های لمینت شما آماده شود، روکش‌های موقتی را روی دندان‌های خود قرار می‌دهید.

علاوه بر این، روکش‌های موقت به عنوان یک مجموعه آزمایشی عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا رنگ، شکل و فرمت ترمیم دندان‌های خود را قبل از دریافت نهایی ارزیابی کنید. در طی آخرین ویزیت، دندانپزشک روکش‌های دائمی را به دندان‌های شما می‌چسباند و این کار باعث می‌شود که دندان‌ها زیر روکش پنهان شوند.در ادامه نیز به آموزش لمینت دندان کج می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان چیست

مزایای لمینت دندان های کج

بیمارانی که قصد لمینت دندان کج دارند باید آگاهی لازم درباره مزایا و نحوه لمینت دندان های کج داشته باشند:

حل مشکلات متعدد دندانی:  لمینت به عنوان یک درمان زیبایی، می‌تواند نگرانی‌های مختلفی را برطرف کند. به عنوان مثال، می‌تواند دندان‌های شما را سفید کند، فاصله بین دندان‌ها را بپوشاند یا دندان ترک خورده یا شکسته را ترمیم کند.

  • ماندگاری بالایی دارد:روکش‌های لمینت لزوما دائمی نیستند، اما با مراقبت و درمان مناسب، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای مدت طولانی دوام داشته باشند. روکش‌های از جنس چینی به طور متوسط  ​​می‌توانند تا ۱۵ سال دوام بیاورند.
  • می‌تواند از دندان‌های فرسوده محافظت کند: مینای دندان شما نقش محافظ دندان را بازی می‌کند، اما مینای دندان به دلایل مختلفی می‌تواند فرسوده شود. روکش لمینت می‌تواند به ترمیم دندان‌های فرسوده و محافظت از دیگر دندان‌ها در برابر فرسایش بیشتر کمک کند.
  • می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند:لمینت با سفید کردن دندان‌ها یا اصلاح بی نظمی، و پوشش شکاف‌ها و مشکلات دیگر، ظاهر لبخند شما را بهبود می‌بخشد و  اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

معایب لمینت دندان های کج

لمینت دندان کج اگرچه فواید بسیار زیادی برای شما خواهد داشت؛ اما خالی از ایراد نیز نیست. برخی از مهمترین معایب لمینت شامل موارد زیر است:

  • لمینت فقط یک درمان زیبایی است: روش لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌های شما طراحی شده است. این روش هیچ‌گونه مشکل اساسی دندان مانند اوربایت، آندربایت یا حفره را اصلاح نمی‌کند.
  • رنگ آن‌ها قابل تغییر نیست:  دندان‌های شما به طور طبیعی در طول زمان بر اساس رژیم غذایی و دلایل دیگر تغییر رنگ می‌دهند. رنگ عادی دندان‌ها قدری مایل به زرد است. بعضی افراد سفید یخچالی را برای دندان‌های خود انتخاب می‌کنند و بعدا از غیر طبیعی بودن آن ابراز پشیمانی می‌کنند. همچنین در صورتی که فقط تعداد از دندان‌ها را روکس کرده باشید این تفاوت رنگ می‌تواند به چشم بیاید. باید توجه داشته باشید که رنگ روکش قابل تغییر نیست و قبل از انجام آن باید دقت کافی را داشته باشید.
  • بعد از چند سال باید تعویض شوند:  اگرچه روکش‌ها با مراقبت مناسب عمر طولانی دارند، اما احتمال روزی مجبور می‌شوید که آن‌ها را تعویض کنید. این کار برای شما هزینه‌هایی دوباره را به همراه خواهد داشت.
  • می‌تواند شکسته شود یا ترک بردارد:  لمینت شما از هر جنسی که باشد می‌تواند شکسته شود. این خطر همیشه وجود دارد که روکش‌های شما ترک بردارد یا کنده شود؛ به خصوص اگر ناخن‌های خود را می‌جوید، دندان‌های خود را به هم می‌سایید یا سایر غذاهای سفت را با دندان له می‌کنید.
  • غیر قابل برگشت است:  در فرایند لمینت دندان‌های شما تراشیده می‌شود. به همین دلیل بدون روکش دندان‌های شما قابلیت استفاده ندارند. در مدتی که لمینت شما ساخته می‌شود نیز باید از روکش موقت استفاده کنید. به همین علت قبل از انجام لمنیت از قطعی بودن تصمیم خود مطمئن شوید.

روکش‌های لمینت فقط بسته به نوع نگهداری می‌توانند دوام بیشتر یا کمتری داشته باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن منظم دندان‌ها می‌تواند به حفظ روکش‌ها و سلامت دهان شما کمک کند. همچنین می‌توانید از لمینت خود با پرهیز از گاز گرفتن غذاهای سفت مراقبت کنید. لمنیت به طور متوسط می‌تواند بین ۷ سال تا ۱۵ سال عمر کند. در صورت مراقبت دقیق می‌تواند بیشتر از این نیز ماندگاری داشته باشد. به طور مداوم مسواک بزنید و از وارد کردن فشار زیاد به آن‌ خودداری کنید.

کاربرد لمینت برای دندان های نامنظم

کاربرد لمینت برای دندان های نامنظم

پس از شناخت کامل از نحوه لمینت دندان های کج لازم است کاربرد آن را نیز بدانید. لمینت به طور دائمی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و نیازی به تعویض یا برداشتن نیست. این روش باعث می‌شود که ظاهر دندان‌های شما طبیعی به نظر برسد. علاوه بر این، دندانپزشک می‌تواند روکش را با رنگ، شکل، اندازه و عرض دندان‌های طبیعی شما مطابقت دهد. لمینت می‌تواند دندان‌های سفیدتری برای شما ایجاد کند، دندان‌های ضعیف را تقویت کند و از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی‌های بعدی محافظت کند. همچنین، بر خلاف ارتودنسی که ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، دندانپزشک می‌تواند لمینت را بعد از دو یا چند ویزیت روی دندان‌های شما قرار دهد.

کلام آخر

اگر می خواهید دندان های کج یا نامرتب خود را اصلاح کنید، بهترین کار این است که به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید تا با ارائه بهترین خدمات و تجهیزات بتوانید از لبخندی سالم و بی نقص لذت ببرید. توجه داشته باشید که اگر مشکلات شدیدی در مورد دندان‌های شما وجود داشته باشد، دیگر این سوال که چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم، قابل توجه نخواهد بود. زیرا این کار نیازمند درمان یا درمان های تخصصی می‌باشد. با این حال، اگر یک ناهماهنگی جزئی در دندان‌های جلویی خود داشته باشید، بدون نیاز به بریس‌های سنتی و انتظار طولانی می‌توانید دندان‌های خود را صاف کنید. امیدواریم توانسته باشیم نحوه لمینت دندان های کج و آموزش لمینت دندان کج را در این مقاله خوب توصیف کرده باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *