وقتی که دندان های شما دچار آسیب‌های سطحی، مثل شکستگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ یا … می شود، باید به دنبال راهی برای پوشاندن آن بود و لیمنت‌های دندانی یکی از روش‌های درمان این بیماری‌ها است. زمانی که از این شیوه درمانی استفاده می‌کنید، باید از مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان آگاه باشید تا بتوانید ریسک از دست رفتن آن ها را به حداقل برسانید و بتوانید آن‌ها را برای سالیان سال در بهترین حالت ممکن نگه دارید. استفاده از لمینت دندان و مراقبت پس از لمینت به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید زیبایی لبخند خود را مجدد به دست آورید. همچنین شما می‌توانید لمینت‌های دندانی را برای یک دهه نگه دارید و درصورت مراقبت‌های لمینت دندان، می‌توانند عمری بیشتر برای شما داشته باشند. برای اینکه دندان‌های سالم‌تری داشته باشید ما را تا آخر این مقاله همراهی نمایید.

مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان

مراقبت های پس از درمان لمینت دندان

معمولا پس از کامل شدن لمینیت دندان، دندانپزشک از شما می‌خواهد که برای ارزیابی بیشتر بعد از چند هفته به مطب مراجعه کنید تا فرصت بررسی بیشتر لمینت و نحوه مراقبت‌ پس از لمینیت دندان، شرایط بافت لثه و واکنش دهان و دندان شما به را بررسی کند. در این جلسه می‌توانید سوالات خود را در خصوص مراقبت‌های پس از لمینیت دندان جهت افزایش  طول عمر لمینت دندان از دندان پزشک خود بپرسید اما در صورتیکه این جلسه را از دست داده اید و یا هنوز فرصت رفتن نزد دندانپزشک را پیدا نکرده‌اید؛ در ادامه مطلب به شما آموزش می دهیم؛ چطور با مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان، عمر لمینت دندان را افزایش دهیم. برای آشنایی با بهترین نوع لمینت دندان مقاله آن را مطالعه نمایید.

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت لمینت

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از روش‌های مهم مراقبت پس از درمان لمینت دندان می‌باشد که می تواند به حفظ ونیرهای پرسلین (Porcelain) و افزایش عمر لمینت دندان تا بیش از ۱۰ سال کمک کند.  بهترین روشی که می‌توانید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید؛ مراقبت از لمینت دندان دقیقا مانند دندان طبیعی خودتان است. گول این جمله را نخورید که ونیر پرسلین پوسیده نمی شود چون ونیر های پرسلین با دندان های طبیعی شما پیوند خورده‌اند و همچنان ریسک پوسیده شدن دندان‌های طبیعی شما و در نتیجه آسیب رسیدن به لمینت دندان وجود خواهد داشت.

برای مراقبت‌های لمینت دندان و تمیز نگه داشتن آن ها سه روش ساده زیر کافی است:

  • مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز و به طور ایده آل پس از هر وعده غذایی
  • نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز و به طور ایده آل پس از هر وعده غذایی
  • استفاده از دهانشویه های آنتی سپتیک (Antiseptic mouthwash)، یک یا دوبار در روز و به طور ایده آل پس از از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی رنگی

دقت کنید که از دهانشویه‌های بدون الکل استفاده کنید چون الکل می‌تواند عامل پیوند بین ونیر و مینای دندان را ازبین ببرد و موجب شود؛ آن‌ها زودتر از روی دندانهای شما بیفتند. هنگام مسواک زدن ونیر‌های دندانی، نگران افتادن و یا ساییده شدن آن‌ها نباشید. مقاومت لمینیت پرسلین بسیار بالاست و به خوبی به دندان شما پیوند خورده است و می‌تواند فشار ناشی از مسواک زدن را تحمل کند. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت لمینیت، خطر بروز بیماری لثه را کاهش داده و از تحلیل لثه شما جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه لمینت دندان های کج

چکاپ منظم لمینت های سرامیکی نزد دندانپزشک

چکاپ منظم لمینت های سرامیکی نزد دندانپزشک

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان مراجعه منظم حداقل هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ ونیرهای دندانی نزد دندانپزشک است. تا زمانی که دندان‌ها و لثه شما سالم باشد؛ لمینت‌های دندان نیز بدون نیاز به ترمیم و تعویض روی دندان‌های شما باقی خواهند ماند و ظاهر زیبای خود را حفظ می کنند. پس جلسات چکاپ نزد دندانپزشک خود را پشت گوش نیندازند و حتماً برای بررسی وضعیت لمینت ونیر‌های خود مراجعه کنید تا دندانپزشک با معاینه دندان های شما هر گونه پوسیدگی را در مراحل اولیه درمان کرده و از گسترش عفونت و آسیب‌دیدگی لمینت‌ها جلوگیری کند. همچنین در صورتی که هرگونه آسیب دیدگی مانند ترک خوردن یا ساییدگی در لمینت‌ها مشاهده شود؛ ترمیم و تعویض سریع تر آن ها به کاهش احتمال پوسیدگی دندان و آسیب دیدن سایر لمینت‌های سرامیکی کمک می کند.

محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی

یکی دیگر از مهمترین مراقبت‌های بعد از لمینیت دندان، محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی برای جلوگیری از زرد شدن لمینت پرسلین است. همچنین این نوع غذاهای رنگی می توانند پیوند بین ونیر و مینای دندان را از بین برده و موجب زرد شدن و تغییر رنگ دندان شوند. در این شرایط، لبه ونیرهای سرامیکی تیره تر شده و زرد به نظر می رسد. برای پیشگیری از زرد شدن رنگ لمینیت دندان بهتر است نوشیدن چای، سودا، قهوه و غذاهای حاوی زعفران، زردچوبه و غیره را محدود کنید تا شانس تغییر رنگ لمینیت دندان کاهش یابد.

البته ونیر‌های پرسلین نسبت به زرد شدن مقاومت بیشتری در مقایسه با دندان‌های طبیعی دارند. با این وجود دندانپزشک به عنوان یکی از مراقبت‌های پس از لمینت دندان به شما توصیه می‌کند که مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی را محدود کنید. حتی پس از کامپوزیت دندان نیز باید مراقبت‌های لازم را نسبت به دندان‌هایتان انجام دهید تا آسیبی نبینند. برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت دندان، مقاله کامپوزیت دندان چیست را مطالعه نمایید.

محدود کردن فعالیت و کار‌های فیزیکی بسیار شدید پس از لمینت دندان

از دیگر مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان محدود کردن فعالیت فیزیکی می‌باشد. فعالیت‌های فیزیکی برای برخی از افراد جزو سبک زندگی آنها هستند. مخصوصاً ورزشکاران در رشته‌های مختلف مثل بسکتبال، فوتبال و سایر ورزش‌های مشهور که اصلی‌ترین دلیل انتخاب لمینت دندان برای آن‌ها اصلاح طرح لبخند به علت مشهور شدنشان است؛  چاره ای جز شرکت در مسابقات ورزشی با ونیر لمینت را ندارند. مراقبت‌های بعد از لمینت دندان برای ورزشکاران حرفه ای علاوه بر مراقبت‌های معمول شامل استفاده از محافظ دهان حین فعالیتهای شدید بدنی و شرکت در مسابقات نیز می شود تا از آسیب دیدن دندان جلوگیری کند.

خودداری از ساییدن لمینت‌ها به دندان‌های مقابل آن

خودداری از ساییدن لمینت‌ها به دندان‌های مقابل آن

اگر شما عادت به دندان قروچه کردن دارید باید به سرعت این عادت را ترک کنید و در خواب از محافظه‌های شبانه استفاده کنید.دندان قروچه کردن در مدت کوتاهی می‌تواند اسیب بسیار شدیدی به ونیر پرسلین وارد کند. برای ترک این عادت بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا برای محافظت از ونیرهای دندانی به شما کمک کند. دندان قروچه کردن  فشار بسیار زیادی به دندان‌های شما وارد می‌کند؛  همچنین این فشار می‌تواند موجب ترک خوردگی، شکستن، افتادن لمینت دندان یا ساییده شدن آن شود. در هر صورت، دیگر لمینت‌های شما زیبایی و جذابیت قبل را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: انواع ایمپلنت دندان

سخن پایانی

مسواک زدن، مراجعه به دندان پزشک، نخ دندان از مراقبت‌ های پس از درمان لمینت دندان است. دندان‌های لمینت شده مانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند و مراقبت نادرست می تواند باعث آسیب و تغییر رنگ دندان ها شود. برای مراقبت های لمینت دندان ابتدا باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مانند دندان های طبیعی نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم دارند. برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها از غذاهای دارای رنگدانه زیاد خودداری کنید. همچنین سعی کنید غذاهای سفت مانند بادام زمینی یا گردو را نجوید، زیرا مینای دندان شما را خرد کرده یا ترک ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *