دندان شیری از حدود ۸-۶ ماهگی شروع  می‌شود که دندان‌های کودک شما تا دو سالگی به ده عدد در هر فک (جمعا ۲۰ عدد) می رسد. علی رغم توجه کمی که در دید عموم مردم جامعه نسبت به دندان های شیری و حفظ و سلامت آنها وجود دارد، باید یادآور شد دندان‌های شیری علاوه بر عملکرد جویدن و زیبایی در حفظ و نگهداری فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی نقش بسیار مهمی دارند. از آنجا که اکثر مردم این دندان‌ها را موقتی می‌دانند به آنها رسیدگی نمی‌کنند و از سلامت این دندان‌ها غافل می‌مانند، در حالی که از دست رفتن یک دندان شیری در نواحی عقب دهان به منزله از دست رفتن یک دندان دائمی است. در ادامه شما را با سن افتادن دندان شیری آشنا خواهیم کرد تا آمادگی آن را داشته باشید.

سن افتادن دندان شیری

قبل از این که سن افتادن دندان شیری مشخص کنیم، باید برای شما این مسئله رو روشن کنیم که زمان افتادن دندان شیری یک مورد کلی است و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. به صورت کلی عادی است که افتادن دندان شیری در ۴ سالگی و ۵ سالگی اتفاق می‌افتد در ادامه سعی می‌کنیم یک لیست کلی قرار دهیم.

  • دندان های پیش میانی بچه ها از ۷ ماهگی شروع به در آمدن میکنند و تقریبا در ۶ سالگی می افتند.
  • دندان های پیش جانبی کودک از ۱۰ ماه به بعد رشد میکند و نهایتا تا ۸ سالگی خواهند افتاد.
  • زمان افتادن دندان نیش شیری در ۱۱ و ۱۲ سالگی است.
  • زمان افتادن دندان آسیاب اول فک پایین هم در ۹ سالگی اتفاق می افتد.
  • رمان افتادن دندان آسیاب دوم فک پایین در ۱۲ سالگی اتفاق می افتد.

بعد از افتادن دندان شیری چه باید کرد؟

حالا که سن افتادن دندان شیری را دانستید، لازم به ذکر است که مقداری از خونریزی پس از افتادن دندان شیری طبیعی است. دندانپزشک بلافاصله پس از جابجایی، گاز استریل را روی ناحیه آسیب دیده اعمال می کند. در برخی موارد ممکن است نیاز به ترمیم ناحیه ای باشد که دندان از آن خارج شده است. لثه ها به سرعت یک لخته محافظ طبیعی برای جلوگیری از لخته شدن خون تشکیل می دهند. به مدت ۲۴ ساعت از شستشوی دهان خودداری کنید. در مرحله بعد، برای تمیز نگه داشتن ناحیه دندان کشته شده، حتما غلتکی از آب نمک درست کنید.

چگونه بفهمیم دندان شیری است یا اصلی

چگونه بفهمیم دندان شیری است یا اصلی

یکی از مهم ترین سوالات والدین این است که از ما سوالات مختلفی همانند اینکه:

  1. دندان ۶ شیری است یا دائمی ؟
  2. یاکدام دندانها شیری هستند
  3. آیا دندان آسیاب شیری است
  4. آیا دندان کرسی کودکان می افتد
  5. دندان آسیاب شیری در چه سنی می افتد
  6. و…

می‌پرسند و ما قصد داریم به شما در این رابطه توضیح دهیم. یکی از بهترین روش های فهمیدن و تشخیص دندان شیری از دائمی این است که به ساختار آن ها توجه کنیم. ساختار دندان شیری بدین صورت که هر کودک ۲۰ دندان شیری دارد و به طور موازدی در می آیند.

تفاوت دندان شیری و دائمی

دندان های شیری و دائمی از نظر ساختار داخلی، مواد و ظاهر متفاوت هستند. مینای دندان های شیری نازک تر از مینای دندان های دائمی است. دندان های شیری سفیدتر از دندان های دائمی هستند. هرچه لایه مینای دندان نازک تر باشد آسیب پذیرتر است.
مصرف زیاد غذاهای شیرین و بهداشت نامناسب منجر به پوسیدگی دندان های شیری می شود و دندان های شیری جدید و دائمی از نظر ساختار و شکل ریشه متفاوت هستند. ریشه دندان های شیری نازک تر و کوچکتر از دندان های دائمی است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه دندان شیری کودکان در چه سنی می‌افتد صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد سن افتادن دندان شیری برای افتادن و رشد دندان‌های دائمی تا ۱۲ سالگی است و چنانچه کودکان شما بعد از این سن هنوز جای خالی دندان در لثه خود دارند بهتر است به یک متخصص دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا در صورت وجود هر مشکلی، سریعاً تحت درمان قرار بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *