در این مقاله می‌خواهیم تا در مورد یکی از روش های زیبایی پرطرفدار، بهترین نوع لمینت دندان و مناسب ترین لمینت برای دندان صحبت کنیم. لمینت دندان یکی از روش های زیبایی بوده که به دلیل اثرات بالای آن در رفع نواقص دندانی اخیرا بسیار مورد توجه بوده است. زیبایی دندان تاثیر بسزایی در افزایش جذابیت صورت و ایجاد لبخند زیبا در افراد دارد. وجود بدفرمی ها در ناحیه دندان سبب می شود تا افراد اعتماد به نفس کافی برای صحبت و ایجاد ارتباطات اجتماعی نداشته باشند. در گذشته به دلیل نبود روش های نوین دندانپزشکی، رفع نواقص و بدفرمی های دندان با مشکل و چالش روبرو بوده است. امروزه با ورود روش های نوینی چون لمینت دندان، دندانپزشکان قادر به رفع بسیاری از مشکلات دندان شده اند.

بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

لمینت در واقع یک لایه و یا قالب از مواد دندانپزشکی است که بر روی دندان ها قرار می گیرد. با وجود اینکه روش های دندانپزشکی بیشتر جنبه درمانی دارند، ولی این روش بیشتر جنبه ی زیبایی داشته و سبب اصلاح فرم دندان ها می شود. لمینت های دندان دارای تنوع زیادی در رنگ و حتی ضخامت هستند که انتخاب نوع آن ها با توجه به نظر پزشک و مشورت با بیمار صورت می گیرد. البته روش انجام کار برای نوع لمینت متفاوت بوده و شیوه انجام آن و مواد مصرفی آن ها متفاوت خواهد بود.

بهترین جنس لمینت دندان

انواع جنس برندهای لمینت دندان

به طور کلی جنس لمینت ها ممکن است از مواد مختلفی باشد. در ابتدا توضیح کوتاهی در مورد جنس لمینت ها خواهیم داد تا در ادامه بتوانیم در مورد بهترین نوع لمینت دندان صحبت کنیم. چهار جنس مختلف از بهترین نوع لمینت دندان شامل:

لمینیت سرامیکی دوراتین DURAthin

ونیرهای دوراتین ونیرهای پرسلین بسیار نازکی هستند که برای کاشت مستقیم روی دندان های جلو بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان طراحی شده اند. بنابراین برای بسیاری از بیمارانی که از تراش دندان می ترسند یا ترجیح می دهند دندان هایشان پس از کاشت لمینیت آسیب نبیند؛ مناسب هستند. یکی از ویژگی های ونیر لمینیت دوراتین، امکان برداشتن آن از روی دندان است. بنابراین حتی اگر بیماران از لمینت ها راضی نباشند یا پس از مدتی تصمیم بگیرند از کامپوزیت ونیر استفاده کنند می توانند بدون هیچ مشکلی ونیرهای سرامیکی دوراتین را از روی دندان های خود بردارند. ونیر لمینیت سرامیکی DURAthin لبخندی زیبا و طبیعی را برای شما به ارمغان می آورند و با تکنیک های پیشرفته مانند CAD/CAM نیز قابل نصب می باشند. معمولا بیمارانی که لبخند باریکی دارند یا به دلایل ارتودنسی چند دندان خود را کشیده اند می توانند کاندید مناسبی برای کاشت لمینت سرامیکی دوراتین باشند.

لومینیرز LUMINEERS

لیمنت سرامیکی لومینیرز به عنوان لمینت بدون تراش یا no-prep در ایران مشهور است و یکی از بهترین نوع لمینت دندان می‌باشد و بسیاری از بیماران که قصد دارند بدون تراشیدن مینای دندان طرح لبخند خود را با لمینت اصلاح کنند؛ از دندانپزشک خود می خواهند که از مارک لمینت لومینیرز فوق نازک برای آنها استفاده کند. پوسته نازک این ونیر دندان که حدود ۰.۲ میلیمتر ضخامت دارد؛ بدون تراش مینای دندان روی آن نصب می شود که باوجود فوق نازک بودن آن تاحدودی ظاهر غیرطبیعی به دندان ها می دهد. تاکنون لمینیت سرامیکی لومینیرز طرفداران بسیار زیادی در ایران پیدا کرده و با توجه به قیمت مناسب تر آن، با استقبال بی نظیری روبرو شده است.

لمینیت سرامیکی لومینیرز با تکنیک کم تهاجمی بدون نیاز به تراش دندان روی دندان ها نصب می شود و لایه فوق نازک پرسلین آن از جنس سرامیک سرانیت ساخته شده است. برای کاشت لمینیت لومینیرز نیازی به تزریق بی حسی نیز نمی باشد.

  • دی سیلیکات لیتیوم: این جنس لمینت استحکام و دوام بسیار بالایی دارد یکی دیگر از بهترین نوع لمینت دندان به شمار می‌اید، برای همین منظور، گزینه ای مناسبی برای افرادی است که در شرایط پر استرس بوده و معمولا دندان قروچه دارند.
  • زیرکونیوم:یکی دیگر از بهترین نوع لمینت دندان زیرکونیوم می‌باشد،  این جنس دارای کیفیت و دوام بسیار بالایی است در حین اینکه دارای زیبایی و جلوه منحصر به فردی هم می باشد. این نوع لمینت دارای کاربرد فراوانی در رفع نواقص دندانی چون پر کردن حفره ها و اصلاح بدفرمی ها دارد. شاید مهم ترین مزیت این جنس این باشد که دارای سازگاری بالایی با بدن انسان است و به همین جهت ایجاد بوی نامطبوعی در فضای دهان نمی کند.

بعد از چه مدت باید لمینت دندان را تغییر داد؟

اینکه بعد از چه مدتی باید لمینت را تغییر دهید و یا به اصطلاح آن را تمدید و یا ترمیم کنید، کاملا وابسته به میزان مراقبت های پس از آن است. رعایت موارد بهداشتی چون مسواک زدن روزانه، استفاده از نخ دندان، پرهیز از خوردن مواد غذایی رنگی مثل چایی و قهوه و پرهیز از خوردن مواد غذایی خیلی سفت که سبب ایجاد شکست در دندان ها می شود. با وجود اینکه رعایت نکات بالا می تواند در افزایش ماندگاری و ثبات رنگ لمینت های دندان اثرگذار باشد، اما توجه به این نکته ضروری است که میزان کیفیت و نوع جنس لمینت استفاده شده تاثیر فراوانی در میزان ماندگاری آن ها خواهد داشت. احتمالا بارها این جمله را از افراد مختلف شنیده باشید که با وجود مراقبت های فراوان باز هم دندان های لمینت آن ها تغییر فرم و یا تغییر رنگ داده است. به همین منظور توجه به جنس و کیفیت لمینت استفاده شده از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

بهترین نوع لمینت دندان

انواع برندهای لمینت دندان

پس از آشنایی با انواع جنس لمینت ها بهتر است در ادامه توضیحاتی پیرامون انواع برندهای (مارک های) لمینت دندان استفاده شده در ایران صحبت کنیم و ارزانترین و گران ترین آن ها را معرفی کنیم.

لمینت ایمپرس و ایمکس (EMPRESS & EMAX)

لمینیت دندان ایمکس و ونیر ایمپرس توسط شرکت Ivoclar Vivadent طراحی و تولید شده اند. شرکت ایووکلار یکی از شرکت های مشهور در جهان در زمینه ساخت ونیرهای پرسلین است و لمینت ایمکس این شرکت که از ونیرهای سرامیکی فشرده ساخته شده فروش بسیار بالایی دارد. لمینت سرامیکی ایمکس دوام و طول عمر بیشتری نسبت به لمینت استاندارد ایمپرس دارد چون فرایند ساخت و ترکیب درصد مواد به کار رفته در آن متفاوت است. البته هر دو ونیر ایمپرس و ایمکس حاوی کریستالهای لئوسیت (Leucite) متعلق به گروه Feldspathic مواد معدنی هستند. لمینت ونیر ایمپرس و ایمکس به صورت لایه های بسیار نازکی تولید می شوند که برای تغییر شکل ظاهری دندان ها و پوشاندن عیوب ظاهری آن کاملا مناسبند. لمینیت سرامیکی ایمکس محدودیت هایی از لحاظ زیبایی دارد که البته هرسال با طراحی های جدید این محدودیت ها درحال برطرف شدن هستند. با اینحال افرادی که دندان های آنها بسیار زرد شده باشد نمی توانند از لمینت ایمکس استفاده کنند و باید برای سفیدتر و روشن تر کردن دندانهای خود از لمینت استاندارد ایمپرس بهره ببرند.

ونیر IPS ایمکس نیز که که از جنس سرامیک-دی سیلیکات شیشه ساخته شده استحکام بسیار بالایی دارد. این نوع لمینت سرامیکی کاربرد فوق العاده ای در ساخت ترمیم های ونیر لمینیت تک دندان دارد. علاوه بر سرامیک – شیشه دی سیلیکات برای تولید ونیر سرامیکی مارک ایمپرس، از اکسید زیرکونیوم نیز استفاده می شود که بیشتر برای ساخت تاج دندان با استحکام بسیار بالا استفاده می شود.

ونیر لمینت: این نوع لمینت معمولا توسط شرکت مک ساخته می شود. این برند یکی از گرانترین برندهای لمینت بوده و به دلیل خاص بودن آن تنها برای افرادی استفاده می شود که خواستار استفاده از این نوع برند باشند. این برند، یکی از برندهای محبوب و پرکاربرد در بین ستاره های هالیوودی می باشد. شاید مهم ترین مزیت این نوع لمینت شباهت بسیار بالای آن به دندان طبیعی است.

  • لمینت دوراتین: شرکت ویتا یکی از شرکت های مشهور در زمینه ساخت این لمینت است. این لمینت از جنس پرسلین فشرده بوده و در حین اینکه قیمت مناسبی دارد از نظر مقایسه با سایر برندها ارزانترین برند لمینت به حساب می آید،  همچنین دارای استحکام و ماندگاری قابل قبولی است.
  • ونیر سرک: شرکت CEREC که یکی از شرکت های مشهور در زمینه طراحی و ساخت لمینت دندان است، این لمینت را تولید و عرضه می کند. از مزایای بسیار مهم این لمینت آماده سازی سریع آن است که از طریق طراحی سه بعدی در مطب دندانپزشک صورت می گیرد و به همین علت جزء گران ترین برندهای لمینت دندان به حساب می آید.

به طور کلی گرانترین برندهای لمینت دندان را می توان برند ونیر لمینت و ونیر سرک و ارزانترین را لمینت دوراتین نام برد.

سخن پایانی

پرسلین ونیر از مواد سرامیکی با کیفیت بالا و با دوامی توسط برندهای مختلفی در جهان تولید می شود. انتخاب بهترین نوع لمینت دندان که برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان مناسب باشد و در عین حال انطباق مناسبی با رنگ دندان های طبیعی بیمار نیز داشته باشد؛ فقط با مشورت با دندانپزشک متخصص امکان پذیر است. برندهای لمینت متفاوتی در بازار موجودند که از لحاظ ظاهری کاملا طبیعی به نظر می رسند و کیفیت قابل قبولی برای برقراری پیوند با مینای دندان دارند. لمینیت ونیرها به طور کلی به دو دسته لمینت سرامیکی استاندارد و لمینت فوق نازک یا بدون تراش تقسیم بندی می شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *